علمی و تحقیقی - وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی

طریقه ساخت :E-Mail

جمعه 91/1/18
10:11 عصر
amirsaeedi

طریقه ساخت :E-Mail

E-Mail را می توان در سایت های مختلف ساخت حتی برای راحت شدن کار می توان از سایت NOAVAR (نوآور) که پست الکترونیکی فارسی است،استفاده کرد. دراینجا طریقه ساخت  E-Mailدر یکی از سایت های موجودرا توضیح می دهیم .

 

وارد سایت مورد نظر شده برای مثال سایت Yahoo. پس از دریافت صفحه اطلاعات برروی گزینه mail که درون صفحه قرار دارد دوبار کلیک کنید، پنجره دیگری برای ساخت ایمیل باز می شود از پنجره Sign up now استفاده کنید؛یعنی با کلیک کردن این پنجره را انتخاب کنید صفحه دیگری باز می شود.

 

برای ساخت ایمیل رایگان mail free Yahoo  استفاده کرده وآن را اجرا کنید. مجدداً برروی گزینه Sign up now کلیک کنید . بدین ترتیب فرم ثبت نام ایمیل باز می شود. در مقابل نوار Password رمز عبور ایمیل را وارد کنید (باید دقت داشت که تعداد رمزها بیشتر از 6  نویسه یا حرف باشد.)

.بنویسید Re Type Passwordبرای اطمینان از رمز داده ، مجدداً رمز را در مقابل نوار

در نوار Security Question یک سوال برای سوال رمز انتخاب کنید و جواب رمز را در نوار Your Answer تایپ کنید.

  اهمیت سؤال وجواب رمز:

اگر به دلایلی رمز ورود به ایمیل را فراموش کردید با استفاده از سؤال رمز وجواب آن که همان جواب داده شده در نوار Answer Your است می توان وارد ایمیل شد وسایت مورد نظر رمز جدیدی را برای ورود به ایمیل نشان می دهد.

 

درنوار Birth day تاریخ تولد را بر حسب  سال های میلادی مشخص کنید، که شامل روز، ماه، و سال است. اگر قبلاً ایمیلی داشتید در هنگام ساخت ایمیل جدید آدرس  قبلی را در مقابل نوا رCurrent E-mail  تایپ کنید .

در نوار First name  نام کوچک فرد تایپ می شود . درنوار Last name  نام خانوادگی فرد تایپ می شود.

با استفاده از گزینه  Content Languageمی توان  نوع  زبان اینترنتی را  تعیین نمود.  

کدپستی  خود را  در مقابل  نوار Cod Zip تایپ کنید که شامل کشور، شهر ومحله است .

درنوار Gender جنسیت را تعیین کنید.  

درنوار Industry رشته تحصیلی را تعیین کنید.

در نوار Editable order تخصص کاری را تعیین کنید.

در نوار Specialization شغل را تعیین کنید.

  

درقسمت بعدی  فرم ثبت  نام یک  سری گزینه  وجود دارد که سایت  مورد نظر می تواند اطلاعات  جدید مربوط به هرکدام از آنها را به ایمیل ساخته شده بفرستد؛ یعنی با انتخاب هر کدام از گزینه های زیر اطلاعات به روز آن گزینه به صورت ایمیل برای شما فرستاده می شود.

 

در کادر the box Enter the word as it is shown in  کلمه ای مشاهده می شود که برای رفتن به مرحله بعدی، این کلمه را در کادری که در پایین این قسمت مشخص است، تایپ کنید.

 

پس از تکمیل فرم بر روی گزینه from Submit this کلیک کنید.

 

نکته: اگر احیاناً کد پستی داده شده تایید نشود پنجره دیگری باز می شود .ابتدا در کادر بالا نام کشورIran را تایپ کنید ودر کادر Cod zip or Postal دوباره کدپستی را تایپ کنید. بدین ترتیب ایمیل مورد نظر ساخته می شود.

  طریقه وارد شدن به ایمیل:

درنوار Yahoo ID نام کلمه عبور را تایپ کنید. در نوارPassword نیز کلمه رمز را وارد کنید سپس برروی گزینه Sign in کلیک کنید.

 نکته: اگر احیاناً رمز عبور فراموش شده باشد از سؤال رمز وجواب آن استفاده کرده ووارد ایمیل شوید.

 

 Check mail

جهت دیدن ایمیل های فرستاده شده از این گزینه استفاده کنید. با اجرای این گزینه پنجره ای باز می شود که درون آن نامه های رسیده مشاهده می شود همچنین موضوع نامه ها به صورت زیر خط دار نمایش داده می شود که برای خواندن ایمیل مورد نظر بر روی موضوع آن قرار گرفته وکلیک کنید در نتیجه محتویات نامه نمایش داده می شود.

 Compose

برای فرستادن ایمیل به دیگران از این گزینه استفاده کنید. با اجرای این گزینه پنجره ای باز می شود. در نوار To آدرس گیرنده ایمیل را تایپ کنید.

  در نوارcc که مخفف کلمه copy carbon  است می توان نامه نوشته شده را برای گیرنده دیگری نیز فرستاد که اصطلاحاً به آن گیرنده «گیرنده اضافی» می گویند.

 در نوار BCC آدرس گیرندگان پوشیده یا مخفی را تایپ کنید(یعنی می توان نامه نوشته شده را برای شخص دیگری فرستاد به طوری که گیرندگان دیگر متوجه شخص سوم نشوند.)

 

 Attachment

با استفاده از این گزینه می توان تعلقات اضافی؛ مثل عکس را همراه ایمیل فرستاد. برروی گزینه Attachment قرار گرفته وآن را اجرا کنید. مسیر عکس را انتخاب کرده وok کنید. مسیر انتخاب شده مشاهده می شود وهمراه نامه عکس نیز فرستاده می شود.

 برای فرستادن ایمیل به شخص مورد نظرحتماً درانتهای کاربرروی گزینه  Sendکلیک کنید



ساخت تروجان

جمعه 91/1/18
10:7 عصر
amirsaeedi

 ترفند   آموزش ساختن ویروس برای خرابکاری سیستم دیگران مخصوصا کافینت خیلی عالیه   ساخت ویروس بلاستر

میدونم خیلی ها دوست دیگران رو اذیت کنن خوب میخوام با این ویروس بلاستر کار شما رو راحت کنم خوب شروع کنیم بریم سر اصل مطلب .

این ویروس رو به طریق مختلفی و با دستورات گوناگونی میتونا نوشت در اینجا من دو روش رو با شما برسی میکنم در ضمن لطفا اگر با این دستور از قبل آشنایی ندارید حتما کپی و جایگزین کنید

روش اول: با استفاده از shortcut در جایی از دسکتاپ خود right click کنید و در بخش new گزینه shortcut رو انتخاب کنید و در بخش ظاهر شده یکی از دستورات زیر را وارد کنید :

1-shutdown -s -t p30user.com

2-windir%system32shutdown.exe -s -t p30user.com%

توضیحات :

بعد این که جایگزین یا(paste) کردید به جایی p30user.com در دستورات بالا مدت زمانی را بر حسب ثانیه قرار دهید تا کامپیوتر پس از ان زمان خاموش شود. سپس next را بزنید و بر فایل خود یک نام برگزینید و کار تمام است !!!!!!!!.

روش دوم :

به کمک notepad (نت پد) را باز کنید و باز هم یکی از دستورات بالا را در ان جایگزین(paste) کنید و حالا فایل خود را با پسوند .bat یعنی با نام shutdown.bat سیو کنید. فکر کنم باید تا به حال متوجه شده باشید که bat مخفف batchfile است . برای پادزهر درست کردن این ویروس هم میتوانید از دستور زیر استفاده کنید

سپس همه مراحل قبل را انجام دهید . این دستور هم هر دو راه فوق قابل اجرا است .

دیدید اصلا سخت نبود



پروژه سیستم داروخانه

جمعه 91/1/18
9:15 عصر
amirsaeedi

عنوان مقاله : سیستم داروخانه - UML
قالب بندی : word 2003 ، PDF ، power point، rational rose
قیمت : رایگان
شرح مختصر :
معرفی سیستم: سیستم داروخانه
صورت مسئله : یک سیستم دریافت نسخه و تحویل دارو
هدف : کنترل و مدیریت مراجعه کنندگان ، دارو و امور مالی

نیازهای عملیاتی :

1- سخت افزار :
به طور همزمان چندین کاربر بتوانند از آن استفاده نمایند.
سیستم باید قابلیت تغییرات مکانی را داشته باشد .
سیستم باید با اینترنت سازگاری داشته باشد .
سیستم قابلیت کار با شبکه را داشته باشد .

2- مدیریت سیستم داروخانه :
سیستم باید امکان تعیین سطح دسترسی کاربران به اطلاعات را اعمال کند.
سیستم باید با برنامه های سازمان های بیمه ای سازگاری داشته باشد

نیاز های کیفی :
سیستم باید جزئیات نسخه بیمار را مدیریت نماید.
سیستم باید وجه دریافتی و وجه پرداختی را کنترل نماید .
سیستم باید فاکتورهای دریافتی و پرداختی شرکت های داروئی را کنترل نماید .
سیستم بایستی با کمترین اطلاعات اسناد مورد نظر را جستجو نمایید.
سیستم بایستی تعداد داروهای فروخته شده و موجود را کنترل کند .

شامل 24 مورد استفاده + شرح کامل سناریو + فایل رشنال رز + نمودار فعالیت + نمودار توالی + نمودار حالت و …

نمونه این پروژه در سایت های دیگر تا قیمت 40.000 تومان به فروش میرسد ولی شما میتوانید در این سایت رایگان دانلود کنید

.zip  darookhane-uml-[www.iran-forum.ir].zip (اندازه: 2.55 MB / تعداد دفعات دریافت: 2518)



روستایی که خورشید آفرید

پنج شنبه 91/1/10
12:29 صبح
amirsaeedi

روستای ویگانلا (Viganella) در مناطق کوهستانی ایتالیا که درون یک دره واقع شده. مردم این شهر از دیدن آفتاب محرومند.معماری به نام جیاکومو بونزانی به این فکر افتاد که آفتاب را به این منطقه بیاورد. برای این کار او یک آینه بسیار بزرگ بر روی کوه نصب کرده تا نور خورشید را منعکس نماید.ین آینه 40 متر مربع مساحت داره و حدود 100.000 یورو خرج این کار شده.این آینه با هلیکوپتر در سر جای خودش نسب شده. ویگانلا درنزدیکی تورینو در شمال ایتالیا واقع شده.






عقاید عجیب در جهان

سه شنبه 91/1/8
11:10 صبح
amirsaeedi

1. آب دهان انداختن در قبیله ماسای
قبیله ماسای
در بخش هایی از تانزانیا و کنیا زندگی می‌کنند. آنها سنت عجیبی دارند که مربوط به مذهبشان می‌شود؛ آنها در تعطیلات مذهبی ‌شان روی بدن یکدیگر آب دهان می‌اندازند. طبق این رسم مردان قبیله یک نوزاد تازه به دنیا آمده را درمیان بازوهایشان می‌گیرند  و مرتب رویش آب دهان می‌اندازند! آنها اعتقاد دارند اگر این کار را با بچه نکنند تا آخر عمرش بدشانسی خواهد آورد.

2. آئین Iyomante
مردم اهل Ainu این آئین را انجام می‌دهند. آنها خرس هایی که در خواب زمستانی هستند را به طرز فجیعی می‌کشند و سپس برای جبران کارشان توله های خرس را گرفته و بزرگ می‌کنند. بعد از گذشت چند سال بچه های خرس را به همان شکل می‌کشند. آنها اعتقاد دارند خرس ها مخلوقاتی شبیه به خدا هستند که در میان انسان ها قدم گذاشته اند!

3. خاکستر خوری مردم Yanomamö
قبیله Yanomamö در بخش هایی از برزیل و ونزوئلا زندگی می‌کنند. آنها از زندگی مدرن به دورند و به رسم و رسومات قدیمی‌ خود چسبیده اند. در یکی از این رسم های عجیب وقتی یکی از اعضای فامیل می‌میرد، آنها بدن مرده را سوزانده و خاکستر آن را می‌خورند!

خاکستر خوری

4. غذا دادن به مرده ها
رومی‌ها در قدیم این رسم عجیب را داشتند که به مومیایی های افرادی که دوست داشتند غذا می‌دادند. آنها یک نی را به بدن مرده وصل می‌کردند و از طریق آن به آن فرد غذا، عسل و شراب می‌دادند.
5. خوردن مرده
این رسمی‌ مربوط به مردم Aghoris است؛ آنها زمین را می‌کنند و مرده ها را می‌خورند. آنها در مناطقی که مرده سوزی می‌شود زندگی می‌کنند و این مرده ها را هدیه ای به خودشان می‌دانند.
خوردن مرده

6. آیین تشریفاتی Satere-Mawe
مردان میانسال این قبیله از  پسرهای جوان می‌خواهند که یک دستکش دستشان کنند. این دستکش ها قبلا با مورچه هایی که نیش های گزنده دارند پر شده اند. پسرها فقط بعد از 10 دقیقه می‌توانند دستکش ها را دربیاورند و مجبورند هر سال این آئین را اجرا کنند تا موقعی که افراد فامیلشان ازشان بخواهند آن را متوقف کنند.

7. زندگی با مرده
یک گروه قومی‌ در اندونزی به این آئین اعتقاد دارند. آنها جسد فرد مرده را  بلافاصله بعد از مرگش قنداق کرده و با خودشان به خانه می‌برند. آنها اعتقاد دارند که این آئین روح فرد که در بدنش باقی مانده را تا زمانیکه آنرا دفن کنند حفظ می‌کند. در تصویر زیر می‌توانید خانواده ای در اندونزی را ببینید که سنت مشابهی را اجرا کرده و جسد زن مرده را برای مدت زمان زیادی نگه داشته اند تا روحش را حفظ کنند.

زندگی با مرده

8. پرت کردن بچه
خانواده هایی که در Sholapur هندوستان زندگی می‌کنند آنها بچه هایشان را از تراس برج 50 فوتی به پایین پرت می‌کنند. البته مردمی‌ در پایین برج می‌نشینند و پارچه هایی را نگه می‌دارند، آنها وظیفه دارند که بچه را سالم بگیرند.

9. آویزان کردن تابوت ها
مردم Torajan و مردم چین این آیین را اجرا می‌دهند. آنها افراد فامیلشان را در تابوت گذاشته و آنها را در صخره ها آویزان می‌کنند. در این قسمت وقتی که زیر صخره ها بایستید نقطه های قهوه ای و سیاهی را می‌ببینید که از نزدیک متوجه می‌شوید تابوت هستند. آنها از این آئین پیروی می‌کنند خصوصا وقتی فرد نخبه یا یک بچه ای می‌میرد.



13 بدر!

سه شنبه 91/1/8
11:0 صبح
amirsaeedi

با فلسفه "سیزده بدر" آشنا شویم

با فلسفه
مشیه و مشیانه که پسر و دختر دوقلوی کیومرث بودند روز سیزده فروردین برای اولین بار در جهان با هم ازدواج نمودند. در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته شده نبود...
امروز روز 13 فروردین است، و چه روزی بهتر از امروز که درباره فلسفه 13بدر کمی ‌فکر کنیم، نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد. در بیشتر فرهنگها عدد 13 برخلاف عدد هفت، نامیمون و نحس است. اما ما معتقدیم که هیچ روزی نحس نیست. حال به به بررسی نظرات مختلف و مراسم 13بدر می‌پردازیم، تا بدانیم هیچ سنتی بدون فلسفه و ریشه‌های فرهنگی اینچنین نمی‌توانست پایدار بماند. 
در مورد روز و عدد سیزده دو اعتقاد متضاد وجود دارد:
1.    این روز را نحس دانسته، به همین دلیل برای رفع بلا به دامان طبیعت پناه می‌بردند.
2.    این روز را خجسته پنداشته و برای گذراندن بهتر این روز از طبیعت یاری می‌جستند. 
ایرانیان چون در مورد این روز آگاهی کمتری دارند آن روز را نحس می‌دانند و برای بیرون کردن نحسی از خانه و کاشانهً خود کنار جویبارها و سبزه‌ها می‌روند و به شادی می‌پردازند. تا کنون هیچ دانشمندی ذکر نکرده که سیزده نوروز نحس است. بلکه قریب به اتفاق روز سیزده نوروز را بسیار مسعود و فرخنده دانسته اند. مثلا در صفحهً 266 آثار الباقیه جدولی برای سعد و نحس آورده شده که در آن سیزده نوروز که تیر روز نام دارد کلمهً (سعد) به معنی فرخنده آمده و به هیچ وجه نحوست و کراهت ندارد.  بعد از اسلام چون سیزدهً تمام ماه‌ها را نحس می‌دانند به اشتباه سیزده عید نوروز را نیز نحس شمرده اند. وقتی دربارهً نیکویی و فرخنده بودن روز سیزدهم نوروز بیشتر دقت و بررسی کنیم مشاهده  می‌شود موضوع بسیار معقول و مستند به سوابق تاریخی است. سیزدهم هر ماه شمسی که تیر روز نامیده می‌شود مربوط به فرشتهً بزرگ و ارجمندی است که "تیر" نام دارد و در پهلوی آن را تیشتر می‌گویند. فرشتهً مقدس تیر در کیش مزدیستی مقام بلند و داستان شیرینی دارد. ایرانیان قدیم پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی‌ بودن دورهً نوروز را به پایان می‌رسانیدند
 سبزه گره زدن
افسانهً آفرینش در ایران باستان و مسئلهً نخستین بشر و نخستین شاه و دانستن روایاتی دربارهً کیومرث حائز اهمیت زیادی است. در اوستا چندین بار از کیومرث سخن به میان آمده و او را اولین پادشاه و نیز نخستین بشر نامیده است. گفته‌های حمزه اصفهانی در کتاب سنی ملوک الارض و انبیاء و گفته‌های مسعودی در کتاب مروج الذهب جلد دوم و بیرونی در کتاب آثار الباقیه بر پایهً همان آگاهی است که در منابع پهلوی وجود دارد. مشیه و مشیانه که پسر و دختر دوقلوی کیومرث بودند روز سیزده فروردین برای اولین بار در جهان با هم ازدواج نمودند. در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته شده نبود آن دو به وسیله گره زدن دو شاخه پایهً ازدواج خود را بنا نهادند. این مراسم را بویژه دختران و پسران دم بخت انجام میدادند و امروز هم دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی نیت می‌کنند و علف گره می‌زنند. این رسم از زمان کیانیان تقریباً متروک شد ولی در زمان هخامنشیان دوباره شروع شده و تا امروز باقی مانده است. در کتاب مجمل التواریخ چنین آمده "اول مردی که به زمین ظاهر شد پارسیان او را کل شاه گویند. پسر و دختری از او ماند که مشیه و مشیانه نام گرفتند و روز سیزدهً نوروز با هم ازدواج کردند و در مدت پنجاه سال هیجده فرزند بوجود آوردند و چون مردند جهان نود و چهار سال بی پادشاه بماند". چنانکه در بحث جشن نوروز اشاره شد کردهای ایران و عراق که زرتشت را از خود می‌دانند روز سیزدهم فروردین را جزو جشن نوروز به حساب می‌آورند.  دکتر نیک‌نام دربارة سابقة رسم گره زدن در روز سیزده به‌در می‌گوید: «برخی از آداب نوروز به آیین زرتشتی بازنمی‌گردد بلکه مربوط به باورهای مردمان آریایی است که پیش از زرتشت در سرزمین ایران زندگی می‌کردند. طبق یکی از این باورها، بارندگی به فرشته‌ای به نام تِشتر مربوط است که در آسمان‌ها به صورت اسب سپیدی در حال حرکت است و هرگاه با دیوی به نام اَپوش بجنگد و برنده شود، سالی پر از سبزی و خرمی‌و باران در پیش است. به همین دلیل ایرانیان روز سیزدهم فروردین کنار سبزه‌ها و جویبارها می‌روند و به‌ویژه زنان که نمایندة آناهیتا یعنی ایزدآب هستند با نوازش سبزه‌ها و گره زدن آنها حمایت خود را از فرشتة باران نشان می‌دهند.»
امّا دکتر وکیلیان می‌گوید: «در گذشته جامعة ما جامعة بسته‌ای بوده است. زن همیشه در خانه بوده و
منتظر بوده تا به خواستگاری‌اش بروند. امروزه تغییراتی به‌وجود آمده اما در گذشته دختران نمی‌توانستند همسرشان را خودشان انتخاب کند. بنابراین مهم‌ترین آمال و آرزوهای هر دختری در گذشته این بود که شوهر خوبی بکند یا زودتر به خانه بخت برود. درباره دخترها این حرف وجود داشت که: دختر که رسید به 20، باید نشست و به حالش گریست. اینها جزء فرهنگ ما بوده است. دختر در 16، 17 سالگی باید به خانه بخت می‌رفت وگرنه مایه ننگ به حساب می‌آمد. اینها واقعیاتی بود که وجود داشت. به همین دلیل دخترها به امامزاده می‌رفتند، سبزه گره می‌زدند و سفره‌های نذری پهن می‌کردند تا شاید نیروهای غیبی کمک کنند و شوهری برایشان پیدا شود زیرا دختری که ازدواج نمی‌کرد جایگاهی در جامعه نداشت.»
درباره سیزده بدر
در کتابهای تاریخی و ادبی سده‌های گذشته، که رسم‌ها، آیین جشن‌های نوروزی کهن را یاد و یادداشت کرده اند، چون تجارب الامم، آثار الباقیه، التفهیم، تاریخ بیهقی، مروج الذهب، زین الاخبار و نیز در شعر شاعران به ویژه شاعران دورهً غزنوی که بیشترین توصیف جشن‌ها را در بر دارد اشاره ای به "سیزده بدر" نمی‌یابیم. پرسش اینجاست که اگر در کتاب‌های تاریخی و ادبی گذشته اشاره ای به سیزده بدر و هفت سین نمی‌یابیم آیا این رسم‌ها را باید پدیده ای جدید دانست و یا این که، رسمی‌کهن است، و به علت عام و عامیانه بودن در خور توجه نبوده و با معیارهای مورخان زمان ارزش و اعتبار ثبت و ضبط نداشته است؟  نگارنده حالت دوم را باور دارد. زیرا رسم و آیینی که بدین گونه در همه شهرها و روستاهای ایران همگانی است و در بین همهً قشرهای اجتماعی عمومیت دارد، نمی‌تواند عمری در حد دو نسل و سه نسل داشته باشد. دیگر این که می‌دانیم کتابهای تاریخی و شعرهای شاعران، رویدادها و جشن‌های رسمی ‌را که در حضور شاهان و خاصان دستگاه حکومتی بود، بیان و توصیف می‌کرد. ولی سیزده بدر، رسمی ‌خانوادگی و عام و به بیانی دیگر پیش پا افتاده و همه پسند (و نه شاه پسند) بود. از طرف دیگر، نوشتن رویدادهای روزی که رفتارها و گفتارهای خنده دار و غیر جدی، برای خود جایی باز کرده، تا "نحسی سیزده" آسانتر "در" برود، توجه مورخ و شاعر را به خود جلب نمی‌کرد. و شاید "نحس" بودن هم عاملی برای بیان نکردن بود. نحس و ناخوشایند بودن عدد 13 و دوری جستن از آن، در بسیاری از کشورها و نزد بسیاری از ملت‌ها، باوری کهن است. مسیحیان هیچ گاه سیزده نفر بر سر یک سفره غذا نمی‌خورند. در باور تازیان سیزدهمین روز هر ماه ناخوشایند است. ابوریحان بیرونی در جدول "روزهای مختار و مسعود و مکروه" در ایران کهن، روز سیزدهم ماه تیر را که (تیر نام دارد) منحوس ذکر کرده است. سالهای زیادی فروردین ماه اول تابستان بود. یکی از نویسندگان در خاطره‌های هفتاد ساله اش از باور مردم شهر خود، قزوین، دربارهً سیزده بدر می‌نویسد: روز سیزده بدر جایز نبود برای دید و بازدید، به یک خانه رفت، هم صاحب خانه به فال بد می‌گرفت و می‌گفت نحوست را به خانه من آوردند و هم رونده، نمی‌خواست مبتلا به نحوست آن خانه شود. روز سیزده باید به صحرا رفت. زیرا آنچه بلا در این سال بیاید، امروز مقدر و تقسیم می‌شود. پس خوب است ما در شهر و خانه خود نباشیم، شاید در تقسیم بلا، فراموش شده و از قلم بیفتیم.  شباهتی که بین سیزده بدر و برخی از رسم‌های کاتارها (بازماندگاه مانویان در اروپا، که ترکیبی از اندیشه‌های زردشتی، فلسفهً باستان و مسیحیت دارند) این پرسش را به ذهن می‌رساند که آیا هر دو ریشهً مشترک باستانی ندارند؟  کاتارها در روز عید "پاک" ( که برخی از سال‌ها به روز سیزده فروردین نزدیک است) از خانه بیرون آمده و روز را در دامن صحرا و کنار کشتزار می‌گذرانند، و برای ناهار با خود تخم مرغ می برند. در این روز پنهان کردن تخم مرغ در گوشه و کنار و پیدا کردن آنها سرگرمی ‌کودکان است. سه شباهت، یا سه ویژگی مشترک این دو عبارتند از: 
1- آغاز محاسبهً هر دو از آغاز بهار و اعتدال ربیعی است.
2- در روز سیزده و عید پاک کاتارها به صحرا و دامان طبیعت می‌روند.
3- بازی و سرگرمی ‌کودکان با تخم مرغ فقط در روزهای عید بهاری رسم است، نه فصلهای دیگر سال. 
شباهت دیگر دروغ‌های روز اول آوریل، با شوخی‌های سیزده بدر است. روز اول آوریل، هر چهار سال یکبار مصادف با روز سیزده فروردین است (و سه سال با 12 فروردین). پیشینه و انگیزهً برگزاری سیزده بدر، هر چه باشد، در همهً شهرها و روستاها و عشیره‌های ایران، سیزدهمین روز فروردین، رسمی‌است که باید از خانه بیرون آمد و به باغ و کشتزارها رو آورد و به اصطلاح نحسی روز سیزده را بدر کرد. خانواده‌ها در این روز به صورت گروهی و گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و نیز آجیل‌ها و خوردنی‌های سفرهً هفت سین را با خود برداشته، به دامان صحرا و طبیعت می‌روند و سبزهً هفت سین را با خود برده و به آب روان می‌اندازند. به دامن صحرا رفتن، شوخی و بازی کردن، دویدن، تاب خوردن و در هر حال جدی نبودن، از سرگرمی‌ها و ویژگی‌های روز سیزده است. گره زدن سبزه، به نیت باز شدن گره دشواری‌ها و برآورده شدن آرزوها، از جمله بیرون کردن نحسی است. این باور، معروف است که "سبزه گره زدن" دختران "دم بخت"، شگونی برای ازدواج و همسر یابی، می‌باشد. در فرهنگ اساطیر برای رسم‌های سیزده بدر، معنی‌های تمثیلی آورده:  شادی و خنده در این روز به معنی فروریختن اندیشه‌های تیره و پلیدی، روبوسی نماد آشتی و به منزله تزکیه، خوردن غذا در دشت نشانهً فدیه گوسفند بریان، به آب افکندن سبزه‌های تازه رسته - نشانه دادن هدیه به ایزد آب یا "ناهید" و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و تمثیلی برای پیوند زن و مرد برای تسلسل نسلها، رسم مسابقه‌ها به ویژه اسب دوانی - یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.  
این باور همگانی چنان است که اگر خانواده ای نتواند به علتی تمام روز را به باغ و صحرا برود، به ویژه با دگرگونی‌های جامعه شهر امروز در بعد از ظهر، هر قدر هم مختصر، "برای گره زدن سبزه و بیرون کردن نحسی سیزده" به باغ یا گردشگاه عمومی ‌می‌رود.  با دگرگونی‌های صنعتی، شغلی، بزرگ شدن شهرها، فراوانی وسیله‌های آمد و رفت سریع السیر، وسیله‌های ارتباط جمعی و... به ناگزیر شهرداری‌های شهرهای بزرگ، دشواریهای آمد و رفت را پیش بینی می‌کنند. فراوانی اتومبیل و دیگر وسیله‌های آمد و رفت موتوری و نیز وسعت خانه سازی‌ها و شهرسازی‌ها، باعث شده که خانواده‌ها، سال به سال راه دورتری را برای "سیزده بدر" پشت سر بگذارند، تا سبزه و کشتزاری بیابند. روز سیزدهم فروردین مانند شب آخرین چهارشنبة سال اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر با چهارشنبه‌ سوری به استقبال نوروز می‌رویم، با سیزده به‌در نوروزمان را بدرقه می‌کنیم. 
 نوروز که مراسمش محفلی خانوادگی دارد، با دو حرکت اجتماعی و عمومی‌از خانه‌ها به خارج راه می‌یابد، با دو آیین سنتی که نشان از همبستگی جمعی دارند.


طراح صفحات وب - برنامه نویس تحت سی پلاس پلاس و دلفی و ویبی - طراح نرم افزار های تبلیغاتی - تدریس خصوصی - ارائه پروپوزال و پایان نامه - ارائه مقالات علمی (برای ارتباط نظر بگذارین)
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی است. || طراح قالب avazak.ir